zondag, december 8, 2024
Nieuws

Alle wegen in België tolwegen vanaf 31 maart 2016

belgie-nederlandJa, u leest het goed. België, niet bekend maar juist berucht om zijn wegen, zal vanaf 31 maart 2016 van snelweg tot woonstraat één grote tolweg worden. Wij gebruiken nu even de term ‘vanaf 31 maart’, zodat u niet de vergissing begaat te denken dat het een 1 April grap is. Feitelijk gaat het dus wel in op 1 April 2016, en het is absoluut geen grap!

  • Het type tolweg: alle wegen in België zijn tolwegen. Voor de meeste geldt een 0-tarief. Voor andere geldt het Viapass tarief verschillend van nul. Tolwegenkaarten en tarieven zijn te vinden op de ‘Download’ pagina van deze website.

<<site: viapass.be   alinea: Wat kost mij dat?>>

De tol zal in de toekomst ook van toepassing gaan worden voor personenwagens. Dit alles is te lezen via de site viapass.be en de site van de leverancier Satellic.be

Eerlijker?
Op zichzelf is het heffen van een tol niet zo erg, mocht de andere belastingen dan geheel verdwijnen. De vraag is of dat wel zal gebeuren, en te vrezen valt van niet aangezien overheden de mobiliteit graag als melkkoetje gebruik(t)en.

viapass

Een vast te betalen som op jaarbasis is bijvoorbeeld goed denkbaar, al zal men er allicht voor waken dit een belasting te noemen.

Tevens is het wat triestig wanneer het bezoekje aan oma daadwerkelijk uitgesteld gaat worden omdat iedere kilometer gaat tellen. Als zakelijke rijder zullen ze ongetwijfeld declareerbaar gaan worden, de particulier mag in zijn portemonnee grijpen bij elke rit die hij maakt.

Vooralsnog is de tolheffing nog beperkt tot het vrachtverkeer, en is het overige verkeer nog ontzien. Wel zullen leveranciers op zoek gaan naar mogelijkheden deze kosten te recupereren.

tol-ist-nicht-toll
OBU; On Board Unit of Onvoorstelbare Belasting Uitzuigerij ?

Techniek: GPS location, GSM logging
Vraagtekens komen er bij de gekozen technische oplossing. De firma Satellic.be heeft hiervoor een alleenrecht verworven tot het leveren van On Board Unit’s, monsterlijke kastjes die met zuignappen op het raam moet worden gemonteerd, en waar elke vooruitgang van miniaturisering aan voorbij gegaan lijkt te zijn. De kastjes worden niet je eigendom, je betaalt een borg van om en nabij de 135 euro per unit.

GPS afwijking
De kastjes werken via het principe van GPS, en juist daar zit het gevaar. Eenieder die wel eens goed op zijn GPS scherm heeft gekeken, heeft kunnen meemaken dat ze volgens de GPS tijdens de rit opeens niet op de snelweg reden, maar op een daarnaast gelegen weg.

Voor een navigatie systeem is dat niet zo erg, de chauffeur blijft immers in controle over het voertuig en weet de fout te herkennen en te negeren. De OBU, zoals het grijzige monstertje heet, kan dit echter niet. De kans is reëel dat de tarifering opeens de mist ingaat wanneer er volgens het systeem op een anders geprijsde parallelweg wordt gereden.

Omgekeerd kan natuurlijk ook, een vrachtwagen die over een parallel aan een snelweg gelegen weg rijdt, kan toch opeens een paar kilometer aangerekend gaan krijgen voor het rijden over de snelweg.

Voorbeelden van dergelijke mismatches zijn er te over te vinden op navigatiehelpsite.nl, en dan met name het forum gedeelte. Geen enkele systeem, hoe prijzig dan ook, ontsnapt aan de problematiek dat een GPS niet op de meter nauwkeurig is. De systemen met de minste foutmeldingen blijken de systemen die gebruik maken van de sensoren van de wagen, zoals de pulse snelheid, maar ook de gyro van het systeem zelf in combinatie met map-matching.

Tarieven
Wat de tarieven gaan worden, valt per voertuig te bezien. Ze lopen uiteen van 8 cent per km tot 15 cent per km, voor de goedkoopste mogelijkheden. België zou België ook niet zijn als er geen verschil zou zijn tussen het Waalse en het Vlaamse gedeelte. België bestaat uit drie gewesten, de Waalse, de Brusselse en de Vlaamse.

In het Vlaamse gewest en Brussels Hoofdstedelijk gewest is de kilometerheffing een heffing. In het Waalse gewest, waar de wegen beheerd worden door Sofico, is de kilometerheffing een vergoeding onderworpen aan BTW.

<<site: satellic.be  onderdeel: wegennet en tarieven>>

Een lijst met tarieven vind u onderaan de volgende pagina: http://www.viapass.be/downloads/

Wanneer ook auto’s en motorfietsen tol zullen moeten gaan betalen, is nog niet bekend.De grote vraag: wat is een eerlijk tarief, mede gezien de staat van de Belgische wegen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *