Renault is in juni 2025 gestart met een belangrijke pilot rond Vehicle-to-Grid (V2G)-technologie in samenwerking met onder andere We Drive Solar en de gemeente Utrecht. De test past binnen een bredere Europese beweging waarbij elektrische auto’s niet alleen als vervoermiddel, maar ook als energieopslag en terugleverpunt worden gezien.
Wat is Vehicle-to-Grid?
Vehicle-to-Grid betekent dat een elektrische auto niet alleen stroom kan opnemen, maar die onder de juiste omstandigheden ook weer kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Deze techniek kan helpen om piekbelastingen op het net te dempen, vooral op momenten dat er veel duurzame opwek is (bijvoorbeeld overdag met zon) of juist veel vraag (bijvoorbeeld ’s avonds tijdens koken en verwarming).
De auto fungeert dus tijdelijk als een slimme thuisbatterij.
Renaults rol in het project
Renault stelt verschillende modellen beschikbaar voor de pilot, waaronder de Megane E-Tech, de Scenic E-Tech Electric, en de toekomstige Renault 5 E-Tech. De auto’s worden ingezet in een carsharing-programma van We Drive Solar en gekoppeld aan bidirectionele laadpunten die zowel laden als terugleveren ondersteunen.
Volgens Renault is dit een belangrijke stap in de richting van een toekomst waarin elektrische auto’s actief deel uitmaken van de energietransitie, en niet slechts extra belasting vormen voor het net.
Waarom Utrecht?
Utrecht is binnen Europa een pioniersstad als het gaat om duurzame mobiliteit en slimme energie. Het gemeentebestuur steunt dit soort initiatieven actief en ziet V2G als een manier om de lokale energievoorziening veerkrachtiger te maken, zeker met het groeiend aantal EV’s.
Daarnaast is Utrecht een logische keuze omdat het al een lange samenwerking heeft met Renault en We Drive Solar op het gebied van elektrische deelmobiliteit.
Mogelijke voordelen van V2G
Voor gebruikers én het netwerk biedt V2G op termijn meerdere voordelen:
-
Lagere energiekosten: terugleveren tijdens piektarieven kan financieel aantrekkelijk zijn
-
Beter benutten van duurzame energie: overschotten worden lokaal opgeslagen
-
Netstabiliteit: voorkomt dat overbelasting leidt tot spanningsproblemen
-
Minder behoefte aan aparte thuisbatterijen: de auto vervult een dubbele functie
Wat betekent dit voor Renault-rijders?
Voorlopig is V2G in Nederland alleen beschikbaar in kleinschalige pilots. Maar het feit dat Renault deze technologie nu actief test, wijst erop dat toekomstige modellen – met de juiste laadpaal – dit ook thuis kunnen ondersteunen.
Wel is daarvoor een zogenaamde bidirectionele laadpaal nodig én ondersteuning vanuit de netbeheerder. Ook regelgeving over terugleververgoeding is nog in ontwikkeling.
Toekomstige versies van Renault EV’s, zoals de R5, worden naar verwachting standaard voorbereid op V2G-functionaliteit.
-
Zouden jullie je auto willen inzetten als thuisbatterij?
-
Vertrouw je de technologie – of ben je bang voor extra slijtage van je accu?
-
Hoeveel vergoeding zou eerlijk zijn voor het beschikbaar stellen van jouw batterij aan het net?
Bronnen:
-
Renault Group – officiële mededeling:
https://media.renaultgroup.com/utrecht-becomes-europes-first-city-with-a-vehicletogrid-v2g-carsharing-service/ -
We Drive Solar – projectbeschrijving:
https://www.wedrivesolar.nl/actueel/utrecht-energized