zondag, december 8, 2024
Renault nieuwsTwizyZ.E. Zero Emision

Renault Twizy 2.0, de Mobilize Duo

De Duo heeft een achterin geplaatste elektromotor die de achterwielen aandrijft en is verkrijgbaar in twee versies. De ene heeft een topsnelheid van 45 km/u en mag bestuurd worden door iedereen vanaf 16 jaar met een bromfietscertificaat of rijbewijs B, terwijl de andere een topsnelheid van 80 km/u heeft en uitsluitend met een rijbewijs B mag worden bestuurd.

Dankzij het direct beschikbare koppel biedt de Duo levendige prestaties. Het ontbreken van motorgeluiden en trillingen, een typische eigenschap van elektrische voertuigen, zorgt daarbij voor aangenaam gebruikscomfort. Samen met zijn actieradius van 140 kilometer (onder voorbehoud van homologatie) leent de Duo zich perfect voor gebruik in en rond de stad.

Een typische, stedelijke uitstraling

De Duo heeft een robuuste en toekomstgerichte stijl die perfect past in het stadsverkeer. Het ontwerp is geïnspireerd op de wereld van videogames, met een knipoog naar de jaren tachtig en negentig. Daarbij is het dashboard geïnspireerd op een vroegere ‘Ghetto Blaster’, de iconische draagbare hifi-systemen uit de hiphopcultuur.

“Het design van onze voertuigen en diensten draagt het DNA van Mobilize. We inspireren ons op de stadsomgeving om mobiliteitsvoorwerpen te ontwerpen die de conventies van traditionele auto’s doorbreken. Met Mobilize vinden we een nieuwe, gedigitaliseerde en objectgerichte kijk op mobiliteit uit. Morgen kiezen we voor Mobilize omwille van de ervaring die het merk biedt: een duurzame en connected mobiliteit, maar ook verantwoorde, toegankelijke, plezierige, praktische, robuuste en gebruiksvriendelijke mobiliteit,” aldus Patrick Lecharpy, Directeur Design bij Mobilize.

Dankzij de bijzonder compacte afmetingen met een lengte van 2,43 meter, breedte van 1,30 meter en hoogte van 1,46 meter laat de Duo zich eenvoudig manoeuvreren door de drukke stadsjungle. Met deze afmetingen is de Duo bijzonder wendbaar en is parkeren een kinderspel. In een standaard parkeerplaats passen zelfs drie Duo’s overdwars, waardoor de voetafdruk beperkt blijft. Bovendien bieden de omhullende bumpers een goede bescherming.
Innovatief en ecologisch ontworpen

Een ecologisch ontwerp en zuinigheid stonden centraal in de ontwikkeling van de Duo: het doel is om minimaal 50% gerecycleerde materiaal te gebruiken voor de productie, terwijl de Duo voor 95% recyclebaar moet zijn aan het einde van zijn levenscyclus.

De Duo maakt gebruik van een buizenframe en carrosseriepanelen in ongespoten kunststof (polypropyleen). De voor- en achterbumper zijn identiek om de productie- en reparatiekosten te beperken. Voor de bumpers en zijskirts is een specifieke kunststofkorrel ontwikkeld om sporen van slijtage te beperken en krassen onzichtbaar te maken.

Voor de verlichting is de Duo voorzien van twee LED-koplampen en een LED-strip over de breedte als achterlicht. Bepaalde delen van de antraciet- en oranjekleurige carrosserie zijn naar wens te personaliseren door de eigenaar, zoals het deel onder de voorruit, de deurhandgrepen en de C-stijlen. Binnenin is het dashboard te personaliseren, terwijl het aantal mogelijkheden verder zal worden uitgebreid.

De Duo heeft twee grote portieren die verticaal openen als vleugels, waardoor gebruikers altijd aan de goede kant van de weg of tussen twee geparkeerde auto’s kunnen uitstappen. Deze architectuur is ook veiliger voor voetgangers en fietsers, want de portieren zwaaien niet open.

“De Duo is zowel rationeel als emotioneel ontworpen om te delen, maar ook om op een brede manier in te spelen op de behoeften van het stadspubliek dat gevoelig is voor milieukwesties. Met zijn functionele en duurzame design weerstaat de Duo bovendien modetrends en blijft hij up-to-date dankzij de refurbish-cycli in de Refactory,” aldus Eric Diemert, Directeur Designprojecten bij Mobilize.
Praktisch en comfortabel passagierscompartiment

Met zijn twee zitplaatsen achter elkaar sluit de Duo zich aan bij de wereld van de wendbare en dynamische micromobiliteit. De Duo biedt een breed, comfortabel en volledig gesloten passagierscompartiment om de inzittenden te beschermen tegen de elementen. Dankzij het grote glasoppervlak en veel lichtinval oogt het interieur nog ruimer. En ongebruikelijk voor een voertuig zoals deze, is dat de Duo is uitgerust met een airbag in het stuurwiel.

Het dashboard is zo eenvoudig en intuïtief mogelijk gehouden, zodat iedere gebruiker snel kan wennen. Toch zorgt het voor een vleugje fun en popcultuur. Het ontwerp verwijst namelijk naar de iconische ‘Ghetto Blaster’ uit de ‘street culture’ van de jaren tachtig en negentig. De oranje console omvat een instrumentendisplay in het midden, de bediening van de versnellingspook aan de linkerkant van het stuurwiel en een luidspreker en smartphonehouder aan de rechterkant. Een USB-C-poort biedt de mogelijkheid om een smartphone op te laden.

Het interieur is speels en functioneel, zonder compromissen op het gebied van comfort. De twee plaatsen zijn gewatteerd ter hoogte van de zitting en de rugleuning om het zitcomfort van een personenauto te evenaren. Er zullen twee bekledingsstoffen in ultrasterk TEP worden aangeboden om de tand des tijds te doorstaan. De bekleding is ook eenvoudig schoon te maken.

De bestuurdersstoel is over een lengte van 20 centimeter verschuifbaar om de toegang tot de achterste zitplaats te vereenvoudigen. Aan weerszijden van de bestuurdersstoel zijn opbergvakken te vinden om twee koffers van handbagageformaat mee te nemen. De achterste zitplaats biedt voldoende ruimte om een passagier van 1,80 meter comfortabel te laten meerijden.

Ook is er een specifieke inrichting mogelijk voor personen met een mobiliteitsbeperking. De Duo biedt dan plaats voor een inklapbare rolstoel en kan worden uitgerust met een set voor stuurwielbediening.
Geïntegreerde en evoluerende connectiviteit

De Duo is gebaseerd op een open en connected, elektronische architectuur die de mogelijkheid biedt om evoluerende connectiviteitsdiensten aan te bieden en het delen van gegevens vergemakkelijkt met bescherming van persoonsgegevens.

Mobilize voorziet de Duo van een intern ontwikkeld connectiviteitssysteem, onmisbaar om wagenparken, deelautodiensten en micromobiliteit te beheren. Dit systeem maakt het mogelijk om bepaalde gegevens, zoals de laadstatus van de batterij en de locatie van het voertuig, in real-time te verzenden naar een beveiligde online server en door te sturen naar de beheerplatformen van ondernemingen.

De oplossing van Mobilize is evolutief en wordt bijgewerkt via ‘firmware over-the-air’ (FOTA). Zo kunnen connectiviteitsdiensten na verloop van tijd worden in- en uitgeschakeld, naargelang de behoeften van de klant. Ook kunnen bepaalde functies van het voertuig gedurende zijn levenscyclus worden verbeterd.

De Duo beschikt ook over een toegangs- en startsysteem met een smartphone om het delen en de inzetbaarheid van de voertuigen voor iedere gebruiker te vergemakkelijken.
Twee laadoplossingen naar keuze

De kleine motorkap aan de voorzijde van de Duo biedt toegang tot de laadkabel die permanent aan het voertuig is bevestigd. De kabel heeft een huishoudelijke of Type 2-stekker. Laatstgenoemde stekker is geschikt om te laden bij openbare laadpunten.
‘Voertuig + diensten’-deals voor particulieren en professionals

De Duo biedt een economische en flexibele manier om dagelijks volledig elektrisch te rijden en richt zich tot verschillende typen klanten:

Particulieren (vanaf 16 jaar voor de ‘Duo 45’ en vanaf 18 jaar voor de ‘Duo 80’)
Zakelijke gebruikers (persoonlijke dienstverlening en kleine zelfstandigen)
Bedrijven (pool- en dienstauto’s)
Mobiliteitsoperators

Voor particuliere klanten biedt Mobilize flexibele abonnementen aan vanaf drie maanden huur. De maandelijkse aflossingen kunnen worden aangepast aan de huurperiode. Dankzij een digitaal kanaal kunnen klanten hun Duo eenvoudig online bestellen op een speciale website.

Voor zakelijke klanten zullen langlopende huurcontracten worden aangeboden via Mobilize Financial Services. De aanbiedingen voor ondernemingen hebben een pakketvorm om alle diensten te bieden die klanten verwachten op het vlak van fabrieksgarantie, onderhoud, verzekering en laadoplossingen. Dankzij het geoptimaliseerde ontwerp (robuust, minder onderdelen, geen lak, enz.) kan de Duo de operationele kosten van wagenparken aanzienlijk verlagen in vergelijking met een elektrische stadsauto met vier plaatsen.

“Met zijn abonnementsformules biedt Mobilize ook diensten op het gebied van fabrieksgarantie, onderhoud, verzekering en laadoplossingen. Dit all-in-pakket biedt particuliere en zakelijke gebruikers gemoedsrust,” aldus Corinne Pakey, Product Performance Leader voor de Mobilize Duo en Bento.

De Duo kan bovendien terecht bij het Renault dealernetwerk voor aftersalesdiensten en kan ook worden aangeboden als vervangend vervoer.
Bento, de handige microbedrijfswagen voor dagelijks gebruik

De Bento, de bedrijfswagenvariant van de Duo, bezit dezelfde uiterlijke kenmerken als de Duo, maar richt zich tot zakelijke klanten die een compact, volledig elektrisch voertuig voor ‘last mile’-diensten zoeken.

De Bento heeft achterin een gesloten laadruimte op de plaats van de passagiersstoel. Dankzij optimaal ruimtegebruik biedt hij een nuttig laadvolume van bijna 700 liter. De behuizing is gemaakt van rotomoulding-plastic en heeft een gespikkelde grijze kleur.

De twee asymmetrische portieren bieden een grote openingshoek (tot 140 graden). Een luik maakt het mogelijk om lange voorwerpen rechts van de bestuurder te vervoeren. Er zullen interieurinrichtingen worden aangeboden die beantwoorden aan de verschillende behoeften en toepassingen van professionals, zoals opbergmodules voor gereedschap.

Net als bij de Duo kunnen specifieke oppervlakken van de antraciet en oranje carrosserie van de Bento worden gepersonaliseerd. De laadbak biedt bovendien extra personaliserings- en markeringsoppervlakken bij de zijpanelen en achterportieren.

De Bento wordt vanaf 2024 voor langetermijnverhuur aangeboden aan professionals.

“De Bento vertaalt de coole en sympathieke geest van de Duo naar de wereld van de bedrijfswagens. Hij maakt het mogelijk om zijn beroepsactiviteiten zichtbaar te maken in de openbare ruimte, maar ook om te voldoen aan de eisen van groeiende sectoren, zoals ‘last mile’-diensten,” benadrukt Benjamin Manceau, productmanager Mobilize Duo en Bento.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *