Groupe Renault intensiveert elektrificeringsstrategie met revolutionaire hybridetechnologie E-TECH

Clio E-TECH 140 pk en Nieuwe Captur E-TECH Plug-in 160 pk[1], die in januari van dit jaar hun wereldpremière beleefden op het autosalon van Brussel, krijgen vanaf nu het gezelschap van Nieuwe Mégane E-TECH Plug-in 160 pk.

Deze drie modellen – Clio ‘full hybrid’, Captur en Mégane ‘plug-in hybrid’ – vervolledigen het erg uitgebreide geëlektrificeerde gamma van Renault, dat ook zuiver elektrische modellen zoals Nieuwe ZOE, Nieuwe Twingo Z.E. en Kangoo Z.E. omvat. Het nieuwe E-TECH-hybridegamma past zich aan alle toepassingen van klanten aan (kilometervreters, veelzijdige stadswagens, enz.) door naargelang de gekozen technologie de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik onder controle te houden, en dat zelfs tijdens lange ritten. Dit betaalbare hybridegamma, uitgewerkt op basis van uiterst populaire modellen in het hart van de automarkt, brengt elektrisch rijden en het daarmee samenhangende rijplezier binnen het bereik van een zo ruim mogelijk publiek.

Elektrische expertise

2020 – Nouvelle Renault Mégane E-TECH Plug-in

Groupe Renault is een pionier en expert op het vlak van elektrische mobiliteit, die een centrale plaats inneemt in de visie van de Groep voor duurzame mobiliteit voor iedereen, vandaag en morgen. Dankzij de knowhow die het daarin al meer dan 10 jaar heeft opgebouwd, kan Groupe Renault vandaag dynamische en efficiënte hybride aandrijflijnen aanbieden.

Omdat het gaat om een echte multimodale hybride aandrijflijn, en niet gewoon een geëlektrificeerde verbrandingsmotor, bieden de E-TECH-aandrijflijnen:

  • Systematisch vertrekken in de zuiver elektrische modus.
  • Rijplezier in alle omstandigheden dankzij de mogelijkheid om langdurig elektrisch te rijden, ook tijdens acceleraties.
  • Een uitstekend energierendement, dankzij de innoverende multimodeversnellingsbak, efficiënte energierecuperatie tijdens het remmen, en een hoge oplaadcapaciteit van de batterijen. Alle zijn het resultaat van de knowhow die opgebouwd werd in de Formule 1 en met elektrische voertuigen.

Dankzij deze troeven kan Clio E-TECH tot 80 procent van de rijtijd in de stad volledig elektrisch rijden, waardoor het brandstofverbruik in de stadscyclus tot 40 procent lager kan liggen dan bij een benzinemotor. Nieuwe Captur E-TECH Plug-in en Nieuwe Mégane E-TECH Plug-in bieden een zuiver elektrisch rijbereik van 50 kilometer over de gemengde cyclus (WLTP) en 65 kilometer over de stadscyclus (WLTP City). De maximumsnelheid in de elektrische modus bedraagt 135 km/u.

Innovatieve technologie

2020 – Nouvelle Renault Mégane E-TECH Plug-in

Het aandrijfgeheel, dat hetzelfde is voor alle hybridemotoren van Renault, wordt aangeboden in twee versies: E-TECH voor de klassieke hybridemodellen (HEV of ‘full hybrid’) en E-TECH Plug-in voor de oplaadbare hybridemodellen (PHEV of ‘plug-in hybrid’). Het kan eenvoudig worden geïntegreerd in deze modellen dankzij de moduleerbare platformen CMF-B en CMF-C/D, die van bij het begin werden ontwikkeld met het oog op elektrificering, alsook dankzij de ongeëvenaard compacte afmetingen van de E-TECH-technologie, die perfect past in de motorruimte van een veelzijdige berline zoals Nieuwe Clio.

De ingenieurs van Renault ontwikkelden een revolutionaire oplossing – waarvoor ruim 150 octrooien aangevraagd werden – voor een relevant, origineel en exclusief hybride gamma. De basis is een zogenaamde ‘serieel-parallelle’ hybride architectuur die een maximaal aantal aandrijfcombinaties en een zo hoog mogelijke CO2-winst tijdens het gebruik oplevert.

De hybridetechnologie plukt ook de vruchten van de knowhow van het Renault F1 Team. De technologie ontwikkeld voor de F1 wordt in aangepaste vorm toegepast in de hybrides voor serieproductie.

Duurzame mobiliteit voor iedereen

De nieuwe hybride aandrijflijnen steunen op de ervaring van en de synergieën binnen de Alliantie. Ze zijn complementair met de technologieën ontwikkeld door Nissan en Mitsubishi, waardoor er binnen de Alliantie uiteenlopende technologische oplossingen kunnen worden aangeboden naargelang de behoeften van de verschillende markten en de wereldwijde en lokale strategieën van elk merk.

De visie van Groupe Renault bestaat erin duurzame mobiliteit te bieden voor iedereen, vandaag en morgen. De lancering van de nieuwe aandrijflijnen kadert binnen die visie. Tegen 2022 wil Groupe Renault zijn gamma zeer sterk elektrificeren met 8 volledig elektrische modellen en 12 geëlektrificeerde modellen (hybrides en plug-inhybrides).


[1] Plug-inhybrides (of oplaadbare hybrides) hebben een batterij die hun elektrische rijbereik optimaliseert dankzij de mogelijkheid om ze aan een extern stopcontact op te laden. Zo bieden ze een groter elektrisch rijbereik dan de klassieke hybridewagens, waarvan de batterij enkel wordt opgeladen tijdens het rijden.