RENAULT forum

Elektrische auto haalt beloofde kilometers niet: Koper krijgt geld terug

logo rechtbank vrouwe Justitia geblindoekt zwaard weegschaal

Een koper betaalde 89.235 euro voor een elektrische Jaguar, overtuigd door de beloofde actieradius van 480 kilometer. De Haagse autodealer adverteerde dat dit “meer dan genoeg is voor het gemiddelde wekelijkse woon-werkverkeer van 300 km”. Echter, direct na levering in november 2018 bleek dit niet haalbaar.

Vooral in koud weer kwam de Jaguar niet in de buurt van de beloofde afstand. Al na een week concludeerde de koper dat de batterij na 280 kilometer leeg was. Dit probleem bleek niet uniek. De Nederlandse Jaguar-importeur gaf toe dat de eerste duizend I-Pace-rijders in de winter op de snelweg soms maar 270 kilometer konden rijden. Adviezen zoals “Plan vooruit en beperk de maximumsnelheid tot 100-120 kilometer per uur” en “Gebruik de ECO-functie bij vertrek” stelden sportieve rijders niet gerust.

Gemakkelijk te hoge actieradius genoemd

Advocaat Berg Kabel, die vergelijkbare zaken behandelde, stelde dat dealers vaak te optimistische actieradiussen noemen. “Een auto haalt die vaak alleen onder ideale omstandigheden, maar dat is in de praktijk niet zo. In de winter gebruik je lichten, verwarming en stoelverwarming, wat de actieradius beïnvloedt.”

Grote afwijking in actieradius

De Jaguar-eigenaar voelde zich bedrogen en probeerde de verkoop terug te draaien. Dit mislukte en vier maanden later werd de auto doorverkocht voor 65.000 euro, een moeilijk te verteren verlies van 24.235 euro ten opzichte van de aanschafprijs.

Hoge juridische kosten

Wat volgde was een langdurige juridische strijd waarbij de rechter aanvankelijk de kant van de dealer koos, maar in hoger beroep werd de koper alsnog in het gelijk gesteld. De dealer moest 19.235 euro van het verlies terugbetalen, wat 5000 euro minder was dan de eis omdat het hof oordeelde dat de auto te goedkoop was verkocht. Daarnaast moest de verkoper de juridische kosten vergoeden, wat inmiddels was opgelopen tot 15.000 euro.

Invloed op toekomstige uitspraken

De autodealer ging nog in cassatie bij de Hoge Raad, die de uitspraak van het hof in stand hield. De Hoge Raad concludeerde dat de koper “redelijkerwijs mocht verwachten dat de auto onder gebruikelijke omstandigheden een significant hogere actieradius had dan circa 300 kilometer”. Ruim vijfenhalf jaar na de levering kreeg de koper onherroepelijk recht op zijn schadevergoeding.

Deze uitspraak heeft gevolgen voor alle merken elektrische auto’s. Het is niet de eerste keer dat een Nederlandse rechter uitspraak doet in een dergelijke zaak, maar wel de eerste keer dat het tot de Hoge Raad werd uitgevochten. Lagere rechters weten nu beter waar ze aan toe zijn. Tot nu toe werden wisselende uitspraken gedaan. Verschillen van 10 procent in actieradius werden te klein bevonden voor een schadevergoeding. In het geval van de Jaguar was het verschil ongeveer 35 procent. “De Hoge Raad past de algemene leer toe: als je iets koopt en de verwachtingen worden substantieel niet waargemaakt, dan heb je een punt,” aldus advocaat Kabel.

Dit betekent echter niet dat alle Jaguar I-Pace kopers nu recht hebben op een vergoeding. “Dat hangt echt van de auto en het gebruik af,” benadrukt Kabel.

Het is te hopen dat na deze uitspraak de fabrikanten en verkopers stoppen met het overhypen van prestaties ‘met de wind in de rug heuvel af’ gemeten. Deze tot aan het hof bevochten uitspraak kan daarmee een stap in de richting zijn om realistischere verwachtingen te scheppen.

Dit artikel is een bewerkte versie van een origineel stuk geschreven door Tom van der Meer. Het originele artikel is te vinden [hier]  , de uitspraak zelf nalezen kan [hier].

Mobiele versie afsluiten