RENAULT forum

Duurzame Revolutie: Oude Auto’s, Nieuwe Zielen

In de ruime, dim verlichte garage staat een stoffige lichtblauwe Citroën 2CV, liefkozend bekend als de ‘Eend’. De motorkap en de kenmerkende uitpuilende koplampen zijn zorgvuldig verwijderd en rusten naast het voertuig. De oude bruine benzinemotor ligt open en bloot, een testament van vervlogen tijden. Joël Ricoveri, de bezielende eigenaar van deze werkplaats, wijst op het mechanische kunstwerk en deelt zijn inzicht: “Deze parel stamt uit 1986, bijna 40 jaar oud. Maar de eigenaar koestert de wens om dit icoon nieuw leven in te blazen.”

De operatie staat op het punt van aanvang. Een krachtige kraan takelt de oude en deels roestige benzinemotor behoedzaam uit de 2CV, waarbij deze wordt neergezet terzijde van de auto. Ricoveri en zijn vakkundige collega nemen een fonkelnieuwe, glimmende elektrische motor ter hand en dragen deze zorgvuldig naar de 2CV, waar ze hem met precisie op de plek plaatsen waar voorheen het oude exemplaar zijn thuis vond.

Met geconcentreerde aandacht worden schroeven aangedraaid en kabels op hun plaats bevestigd. Ricoveri legt uit: “In totaal neemt deze transformatie slechts drie dagen in beslag: de oude motor eruit, de nieuwe motor erin, alle elektronica installeren en de auto klaarmaken voor de weg. Maar dan krijg je wel een 2CV die geen schadelijke uitlaatgassen meer produceert en nog vele jaren probleemloos kan rijden.”

De ‘2CV Méhari Club Cassis’, gevestigd in het zonnige zuiden van Frankrijk, geniet wereldwijde faam als een garage die (bijna) nieuwe 2CV’s en Méhari’s produceert, voertuigen die Citroën zelf niet meer maakt. Klanten en liefhebbers uit alle hoeken van de wereld reizen hierheen. Deze garage heeft een schat aan beschikbare onderdelen voor deze klassiekers.

Recentelijk heeft de garage zich tevens ontpopt als een toonaangevende specialist op het gebied van voertuigombouw. Joël Ricoveri verklaart trots: “In 2021 zijn we begonnen met de ontwikkeling van onze eerste kit, een volledig pakket om een 2CV van een elektrische motor te voorzien. In die begindagen verkochten we ongeveer twee kits per maand, maar nu zitten we op zo’n tien per maand. En volgend jaar hopen we op een verdubbeling naar twintig per maand.”

In Frankrijk is de trend van het elektrificeren van oude benzineauto’s in opkomst, mede dankzij een reeks beleidsmaatregelen die in het voorjaar werden aangekondigd door de regering van president Macron, gericht op het verminderen van de CO2-uitstoot als antwoord op de klimaatverandering. Het Ministerie van Economische Zaken benadrukt: “Transport is de grootste bron van CO2-uitstoot in Frankrijk, met ongeveer 20 miljoen verbrandingsmotoren op de weg. Als we streven naar klimaatneutraliteit, moeten we transport schoner maken.”

Dit schone transport wordt gestimuleerd door elektrische voertuigen te promoten, hoewel ze nog steeds prijzig zijn. Vandaar dat de ombouw van oude auto’s, in Frankrijk bekend als ‘Rétrofit’, aantrekkelijk is als betaalbaar alternatief voor consumenten.

Joël Ricoveri licht toe: “Onze Rétrofit-operatie kost momenteel 14.900 euro. Particuliere eigenaren kunnen nu rekenen op een overheidssubsidie van 6.000 euro, wat de totale kosten aanzienlijk verlaagt. Voor bedrijfswagens zijn er zelfs subsidies tot wel 10.000 euro beschikbaar.”

De regelgeving is vereenvoudigd en er zijn aanzienlijke investeringen gedaan om de sector te ondersteunen. Voor garages die zich willen aansluiten bij dit initiatief, is er een subsidiepot van 20 miljoen euro beschikbaar, terwijl de vrachtwagensector kan rekenen op een fonds van maar liefst 60 miljoen euro.

Hoewel het Rétrofit-programma nog in de kinderschoenen staat, zijn deze maatregelen bedoeld om de groei te stimuleren. In principe komen alle auto’s in aanmerking voor een ‘klimaatoperatie’, maar tot nu toe zijn de klassieke voertuigen het meest in trek. Naast de 2CV zet Cassis ook de beroemde Citroën Méhari om in een elektrische variant, terwijl Renault speciale pakketten heeft geïntroduceerd om klassieke modellen zoals de ‘Renault 4’ en ‘Renault 5’ om te zetten naar elektrische aandrijving.

Frankrijk heeft echter te maken met een nieuw obstakel: Europese regelgeving. Omgebouwde Franse auto’s kunnen in eigen land de weg op, maar de grens vormt een struikelblok. Het Ministerie van Economische Zaken pleit voor harmonisatie van de regels in heel Europa, niet alleen voor de fabrikanten maar vooral ook voor de consumenten.

Joël Ricoveri wijst hierop en concludeert: “Met onze elektrische 2CV kun je momenteel nog niet zomaar de grens over. In elk land moet je aparte vergunningen aanvragen. Het zou geweldig zijn als dit op Europees niveau wordt geregeld.”

Ten slotte is er nog een klein nadeel aan de Rétrofit-2CV: de batterij heeft een beperkte autonomie van ongeveer 90 kilometer. Ricoveri legt uit: “Maar de technologie evolueert snel. De komende jaren worden de motoren lichter en efficiënter. Bovendien rijden mensen in Frankrijk gemiddeld slechts 40 kilometer per dag met hun auto, wat de elektrische 2CV meer dan aankan.”

Buiten de garage staan de oude thermische 2CV’s en de nieuwe elektrische exemplaren opgesteld in keurige rijen. Bij het starten van de sleutel in de klassieke 2CV klinkt het vertrouwde gebrom van de benzinemotor. Echter, bij het inschakelen van de elektrische variant brandt slechts een lampje, en heerst er stilte. Het karakteristieke 2CV-gebrom heeft plaatsgemaakt voor sereniteit. Joël Ricoveri glimlacht en merkt op: “Voor de puristen is dit wellicht even wennen, maar het rijgedrag is precies hetzelfde gebleven.”

De elektrische 2CV behoudt nog steeds zijn kenmerkende veerkrachtige ophanging, glijdt soepel over het asfalt en behoudt zijn iconische dak dat kan worden opgerold. Zelfs bij scherpe bochten helt het wagentje zalig over. Het enige verschil: de ooit zo ronkende Eend is nu een stille, milieuvriendelijke metgezel geworden.

 

 

Mobiele versie afsluiten