Renault F1 Team geeft officieel het startschot voor seizoen 2020
-
Het Renault F1 Team maakte vandaag zijn doelstellingen bekend voor het seizoen 2020 van het Wereldkampioenschap Formule 1 van de FIA.
-
Piloten Daniel Ricciardo en Esteban Ocon werden voor het eerst officieel voorgesteld in de kleuren van het team.
-
Het evenement had plaats in het Atelier Renault, de iconische locatie van Groupe Renault op de Champs-Élysées (Parijs), waarmee het haar voortdurende steun aan en betrokkenheid bij Renault Sport Racing in de verf wou zetten.
-
Ook Pat Fry, de nieuwe technisch directeur chassis, was aanwezig, samen met het managementteam, waaronder Cyril Abiteboul, Alain Prost, Marcin Budkowski en Rémi Taffin.
-
Guanyu Zhou, de beste rookie van vorig jaar in de Formule 2, werd gepromoveerd tot testpiloot.
-
Het Renault F1 Team wist de steun van zijn partners te appreciëren: BP Castrol, MAPFRE, DuPont, INFINITI, Microsoft, EURODATACAR, Bell & Ross, le coq sportif en RCI Banque, en niet te vergeten zijn belangrijke partners en technische leveranciers.
Het Renault F1 Team gaf officieel het startschot voor de campagne van 2020 tijdens een evenement in het Atelier Renault, op de iconische locatie van Groupe Renault, op de Champs-Élysées in Parijs.
Het dynamische pilotenduo Daniel Ricciardo en Esteban Ocon werd voor het eerst voorgesteld aan de media en de partners in de kleuren van het team, samen met de nieuwe technisch directeur chassis Pat Fry.
Het publiek kreeg tijdens de pre-season tests een aantal teasers te zien van de Renault R.S.20, de eenzitter waarmee het team in 2020 aan de start zal verschijnen. Volgende week wordt de volledige eenzitter samen met de Renault E-Tech 20 aandrijflijn voorgesteld tijdens de wintertests in Barcelona.
Na een reeks aankondigingen in januari werd nu ook reclame gemaakt voor de Renault Sport Academy 2020, terwijl haar piloten zich volop voorbereiden op een spannend jaar in de Formule 2- en Formule 3- kampioenschappen van de FIA en de Eurocup Formule Renault.
Jérôme Stoll, voorzitter van Renault Sport Racing verklaarde dat 2020 een cruciaal jaar wordt in de geschiedenis van Renault binnen deze discipline:
Dit jaar zet Renault zijn lange en trotse traditie in de Formule 1 voort aan het begin van een nieuw decennium, het zesde voor ons in deze sporttak. 2020 is in veel opzichten een belangrijk jaar. We willen voortbouwen op de positieve dynamiek van de eerste drie jaar na onze comeback en ons zo goed mogelijk voorbereiden op het volgende seizoen, dat voor alle teams het begin van een nieuwe cyclus is. Nu de heropbouwfase voorbij is, zijn we meer dan ooit vastbesloten om van bij het begin ten volle gebruik te maken van het technisch reglement van 2021. Ik heb er alle vertrouwen in dat de teams in Enstone en Viry dit nieuwe seizoen de vierde plaats in het constructeurskampioenschap opnieuw zullen veroveren, maar vooral in het feit dat dit nieuwe hoofdstuk in het reglement, dat dit jaar wordt voorbereid, een succesverhaal wordt voor het team en het merk Renault.
Het team staat op het punt om de consolidatiefase van zijn Formule 1-programma af te ronden. Het heeft geïnvesteerd in personeel en spitstechnologie in de chassisfabriek in Enstone (VK) en de motorfabriek in Viry-Châtillon (Frankrijk) om zijn doelstellingen te bereiken en opnieuw F1- wereldtitels te veroveren.
Team Principal Cyril Abiteboul beklemtoonde de ambities van het team voor het komende jaar:
De vierde plaats in het constructeurskampioenschap opnieuw veroveren blijft het sportief doel voor een meer dan ooit competitief seizoen.
Tijdens het komende seizoen moeten we ons houden aan de drie prioriteiten die we in het tussenseizoen hebben gesteld: van bij de start betrouwbaar zijn, vanaf het begin van het seizoen zorgen voor een hoog ontwikkelingsniveau en op het circuit een mooi rendement behalen. We moeten ook opnieuw zelfvertrouwen krijgen en de teamspirit versterken om het beste uit iedereen te halen en elk raceweekend onze kansen te maximaliseren tijdens een historisch lang en zwaar seizoen.
2020 is ook een scharnierjaar dat het einde van een cyclus en de voorbereiding van een nieuwe cyclus inluidt. Dit jaar moeten we ons zo goed mogelijk voorbereiden op de revolutie van 2021 wat betreft het reglement. De organisatorische veranderingen tijdens de tweede helft van 2019 stonden in het teken hiervan.
Daniel Ricciardo start zijn tweede seizoen in zwart-geel en uitte zijn motivatie om dit jaar te slagen op het circuit:
Ik kijk ernaar uit om nog meer aansluiting te vinden bij het team na een heel jaar samen. In dit opzicht wordt het een stuk eenvoudiger. Ik heb veel geleerd over mezelf en het team. Eén van de belangrijkste lessen die ik geleerd heb, is dat het niet alleen een kwestie is van de slimste mensen in de renstal te hebben. Het gaat erom dat elk individu in het team het beste van zichzelf geeft. Het komt erop aan te proberen een manier te vinden om zo goed mogelijk samen te werken met de mensen die ik het vaakst zie, om hen te helpen de beste versie van zichzelf te worden, en om te weten hoe ik elke dag het beste kan presteren. Tot nu toe geniet ik van de ervaring en bouw ik een relatie op met Renault.
Esteban Ocon kijkt er op zijn beurt naar uit om weer achter het stuur van een racewagen te kruipen en terug te keren naar het team waar hij als tiener zijn eerste F1-rondes mocht rijden:
Het is allemaal erg spannend en ik kan niet wachten om de nieuwe auto in Barcelona te gaan testen. We hebben veel tijd gehad om ons voor te bereiden en ik voel me klaar voor de uitdaging. Na een jaar wachten kijk ik er echt naar uit om opnieuw in competitie te gaan rijden. Daar hoor ik thuis. De eenzitter telt veel nieuwe elementen dit jaar en iedereen heeft hard gewerkt om betere prestaties te behalen. Het draait allemaal om details in de F1 en ik heb er veel gezien bij de Renault R.S.20. Het is zo spannend om het design te zien, maar we willen vooral meteen achter het stuur kruipen om te voelen wat hij in zijn mars heeft.
Guanyu Zhou neemt dit jaar een nieuwe rol op zich en wordt gepromoveerd tot testpiloot. De beste rookie van 2019 in de Formule 2 krijgt meer verantwoordelijkheid en mag meewerken aan de ontwikkeling van de eenzitter die in 2020 wordt uitgebracht:
Ik kijk ernaar uit om testpiloot bij het Renault F1 Team te worden. Het is een nieuwe stap in mijn carrière na mijn job als ontwikkelingspiloot vorig jaar. Dit jaar wordt mij nog een grotere kans geboden. Ik zal nog harder moeten werken en zoveel mogelijk informatie moeten verzamelen. Ik zal vooruitgang moeten boeken op de verbeterpunten van het team om het te ondersteunen in zijn toekomstige doelstellingen.
Met zoveel positieve energie bij de piloten en nauwere banden tussen Enstone en Viry belooft 2020 een spannend seizoen te worden, zowel op als buiten het circuit.