Leiderdorp test innovatieve laadlichtmasten: verlichting én opladen in één
In Leiderdorp is onlangs een interessante proef gestart met zogenoemde laadlichtmasten. Deze slimme palen combineren straatverlichting met laadpunten voor elektrische auto’s. Een slimme oplossing, zeker in woonwijken waar de ruimte beperkt is en het aantal elektrische auto’s toeneemt.
Slim gebruik van bestaande infrastructuur
De laadlichtmasten maken gebruik van bestaande stroomaansluitingen van de straatverlichting. Daardoor hoeven er geen extra laadpalen geplaatst te worden, wat niet alleen ruimte bespaart, maar ook minder ingrijpend is voor de omgeving. Het systeem is vooral bedoeld voor mensen die in de buurt van zo’n mast wonen en hun auto makkelijk willen opladen zonder dat er aparte laadplekken moeten worden ingericht.
Laadsnelheid en gebruik
Het gaat hier om laadpalen met een vermogen van 5 tot 7 kW, wat neerkomt op ‘normaal’ laden. Dus geen snelladers, maar prima geschikt voor bijvoorbeeld ’s nachts laden. De lichtmast blijft daarbij gewoon zijn oorspronkelijke functie behouden: verlichting van de straat.
Waarom deze proef?
De gemeente Leiderdorp wil met deze test onderzoeken hoe inwoners deze laadlichtmasten ervaren, of ze voldoende worden gebruikt en of ze een bijdrage kunnen leveren aan de uitrol van meer laadinfrastructuur zonder dat het straatbeeld te vol raakt met losse laadpalen.
Een slimme stap vooruit?
Vooral in woonwijken waar parkeerdruk al hoog is, kan dit concept uitkomst bieden. Ook voor elektrische Renault-rijders is dit een interessante ontwikkeling: laden dichtbij huis zonder extra obstakels of gereserveerde parkeerplaatsen. De vraag blijft natuurlijk of het laadvermogen voldoende is voor de steeds grotere accupakketten, en of dit concept op grotere schaal haalbaar en betaalbaar is.
We blijven deze ontwikkeling volgen.
Bron: AD Leiderdorp