De winterbanden – zomerbanden dans
Het is weer de tijd van het jaar waarin velen de zomerbanden gaan wisselen voor winterbanden. Maar waarom ?
Autobanden zijn het enige contact tussen uw auto en het asfalt. Om de kracht van uw auto over te brengen op de weg moeten de banden orde zijn. Behalve de juiste spanning is ook het profiel en de rubbersamenstelling van belang voor een goede grip.
GRIP = ( Bandenspanning + Profiel + Profieldiepte ) * 4
Grip gaat gepaard met bandenspanning, profiel en profieldiepte. Banden slijten tijdens het rijden en remmen, wat aan het profiel niet zo veel veranderd, maar aan de profieldiepte des te meer. Zou u alleen oppervlakkig naar uw banden kijken en daarmee uitsluitend letten op het profiel, dan kunt u zonder dat u het zelf door heeft met onvoldoende profiel rondrijden. Het is aanbevolen maandelijks de bandenspanning te controleren (of voor iedere grote rit) en daarbij tevens even naar de profieldiepte te kijken. Bij 2.5 mm is het verstandig uw band te verwisselen, al is 1.6 mm profieldiepte het wettelijke minimum.
Een goede oplossing om slijtage te verminderen en zowel zomers als in de winter een goede grip te hebben, is het tijdig wisselen tussen zomer- en winterbanden. Deze specifieke banden zijn in tegenstelling tot All-Weather banden, namelijk gemaakt voor de desbetreffende seizoenen en slijten daarom minder snel dan normale banden. Natuurlijk wordt de slijtage ook verdeeld over twee verschillende bandensets en daardoor wordt het vervangen van banden uitgesteld. U kan in de winter veiliger de weg op, omdat winterbanden gemaakt zijn voor het winterse weer.
Wanneer banden wisselen?
De switch van zomer- naar winterbanden is sterk afhankelijk van het weer. In Nederland of België is hier geen vaste datum voor te prikken. Richtlijn is 6 °C als wisselpunt aan te houden, verschillend per bandenmerk. Onder 6 °C blijven winterbanden soepeler door een andere rubbersamenstelling wat resulteert in beter grip. Vaak maken zomerbanden rondom oktober/november plaats voor winterbanden en is het in maart tijd om dit weer terug te draaien, een beetje te vergelijken met het wisselen van de zomer en wintertijd. Hou er rekening mee dat als u op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Duitsland winterbanden verplicht kunnen zijn, ongeacht de maand van het jaar. Het kan dan zelfs zo zijn dat bij een onverhoopt ongeval, de verzekeraar moeilijk gaat doen mocht u geen winterbanden gemonteerd hebben.
Hieronder een overzicht van populaire wintersportlanden en hun verplichtingen per november 2015.
Landen overzicht met winterbanden verplichtingen.
Land | Verplicht | Type band | Periode | Opmerkingen |
Duitsland | ja |
|
Niet periode maar plaats en weer gebonden |
Verplicht bij:
|
Frankrijk | Ja/nee | Één van de volgende types:
|
Geen vaste periode | Indien aangegeven:
|
Italië | Ja/nee | Één van de volgende types:
|
Geen vaste periode | Indien aangegeven:
|
Luxemburg | Ja | Één van de volgende types:
|
Geen vaste periode | Verplicht bij:
|
Oostenrijk | Ja | Één van de volgende types:
|
1 november t/m 15 april |
|
Zwitserland | nee | n.v.t. | n.v.t. |
|
Hoe zelf banden te vervangen?
Het begint natuurlijk met het losdraaien van de wielmoeren. Deze zitten vaak erg vast en losdraaien met een kruissleutel kan een langdurig karwei zijn zonder succes. Het is handig om een metalen buis van circa 1 meter lengte (of langer) bij de hand te hebben die over de kruissleutel pas om zo extra momentum te genereren. Draai de bouten alvast een stukje los terwijl het wiel nog op de grond staat, zo heeft u geen last van een verdraaiend wiel tijdens het loswrikken van de bouten.
Heeft u lichtmetalen velgen, kijk dan goed of de bouten wel te gebruiken zijn voor de (vaak stalen) velgen van de winterbanden set. Verwisselen van de bouten kan schade opleveren aan lichtmetalen velgen, en een gevaarlijke situatie bij stalen velgen.
Alvorens de velg met winterband te monteren, even met een zacht staal/koper borsteltje rond de naaf van de wielas schoonmaken, Zo krijgt u de velg er niet alleen netjes op, maar van de zomer er ook weer zonder te veel moeite af. Niet zelden zit een wiel onwrikbaar vastgeklemd wegens vastgekoekte vuiligheid tussen wielnaaf en velgnaaf. Heeft u naafkapjes, gebruik ze dan!
Velgbouten eerst met de hand erin draaien, daarna pas met kruissleutel vaster draaien, en pas zodra betreffende wiel weer op de grond staat, kan u met de kruissleutel de velgbouten (of moeren) beter vastzetten. Een momentsleutel is hierbij bijzonder prettig. Niet alleen heb je daar minder kracht bij nodig dan bij alleen een kruissleutel, ook kan je de bouten niet te vast zetten, wat bij lichtmetalen velgen schade kan opleveren. Over het algemeen wordt voor lichtmetalen velgen 108Nm gebruikt, stalen velgen 118Nm. Dit kan echter per fabrikant anders zijn, controleer dit voordat u de velgbouten dwars door de velgen heen draait.
Opslag van de niet in gebruik zijnde set banden.
Na het vervangen van de zomer en- winterbanden moet de niet in gebruik zijnde set natuurlijk opgeslagen worden. Simpelweg de banden ergens op elkaar stapelen is slecht voor de banden. De banden kunnen dan vervormen naarmate deze lang liggen door de druk van het gewicht van de andere banden. Het beste is de banden zonder contact met elkaar op te slaan.
Met een velgenboom is dit goed te doen, deze beschikken namelijk over verschillende standen met platforms waar de banden op rusten en onderling afstand houden. Zo zijn uw banden veilig en overzichtelijk opgeslagen. Er zijn zelfs verrijdbare bandenstandaarden/velgenbomen, zo kunt u zonder moeite uw banden verrijden naar de opslagplek en staan deze nooit in de weg. Let wel op dat een velgenboom niet altijd geschikt is voor zogenaamde ‘blinde’ velgen. Dit zijn (lichtmetalen)velgen zonder centraal gat erin. Er zijn velgenbomen/standaarden waarbij de velg opgehangen wordt zoals die ook onder de auto zit, dus niet liggend maar staand.
Denk er ook aan om de banden te markeren voordat u ze opslaat, zeker als u bandenspanningsensoren heeft is dit van belang, aangezien deze per locatie in het systeem geprogrammeerd zijn. Dit kan met een bandenmarkeerstift of een autobandenhoezenset. Een goede bijkomstigheid van een bandenhoezenset is dat u uw banden beschermt tegen zonlicht. Zo worden uw banden minder snel poreus door droogtescheurtjes.
Als u bij uw bandenset geen extra set velgen heeft, heeft u niets aan een velgenboom of standaard. U kan de banden dan ophangen aan speciale bandwandhouders.
Nog wat meer (veiligheid)tips in dit filmpje:
“Zomerbanden” bestaan niet. Winterbanden (eigenlijk “M(ud)+S(now)banden”) werken doordat ze 1. een zachtere rubbercompound hebben en 2. lamellen hebben die zich door sneeuw en modder kunnen ‘ploegen’.
Die zachtere compound biedt alleen voordelen bij vorst (dus niet 6 graden boven nul!) en alleen bij droge omstandigheden. Is het wegdek dus nat (regen) en/of is de temperatuur boven nul, kunnen niet-winterbanden over het algemeen méér water afvoeren en hebben ze meer grip.
De lamellen zijn 3-4 mm diep. Als de winterband dus 3 of 4 mm is versleten (op ongeveer de helft van de levensduur als je uitgaat van 8 mm beginprofiel en 1,6 mm eindprofiel dus!) is hij dus ‘op’. Tel daarbij op dat het rubber ook nog eens veel sneller slijt vanwege de zachtere compound en uit alles valt op te maken dat wij hier in NL helemaal niet zitten te wachten op winterbanden.
Wanneer zijn winterbanden wél van belang? Wanneer je veel in sneeuw of modder gaat rijden of vaak bij temperaturen onder nul in droge omstandigheden. Waar vind je die omstandigheden? Juist, in de Alpenlanden of Oost-Europa bijvoorbeeld. Niet in NL, maar door onze grote vrienden van de afdeling Marketing (“Let op!!!! De BANDENWISSELWEKEN komen er weer aan!! – was getekend Allard Kalff begin oktober 2015… *zucht*) rijdt half het Nederlandse wagenpark met die ondingen die dus MINDER grip bieden in de omstandigheden die we hier 95% van de tijd in onze winters hebben…