Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Alles wat met de motor van de Kangoo te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
michaelm
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2024 20:43
Actief als: particulier

Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Bericht door michaelm »

Hallo mensen!

Ik zal me eerst even kort voorstellen, Ik ben Michael en ik werk in het dagelijks leven als monteur in de landbouwmechanisatie. Verder doe ik in mijn vrije tijd nog weleens wat met auto's

Ik heb nu echter een probleem met de Renault Kangoo II van mijn ouders. Onze garage krijgt het niet opgelost en geeft ons ook de indruk dat ze het niet op willen lossen, vandaar dat ik hier aan klop in de hoop dat iemand mij de gouden tip kan geven.

De storing:
We rijden 10-15 min met onze aanhanger, een tandemasser met huif (leeg zonder iets er in). Vervolgens staan we 10 min stil om bijvoorbeeld de aanhanger te laden of te lossen. Vervolgens starten we de auto en rijden we weg. De auto valt dan binnen 100m uit en start dan ook niet meer. Het is net alsof we hem uitzetten met de sleutel, hij stotterd niet maar valt meteen uit.
Op het display komt te staan: einspritzung defect. (ondanks deze melding zijn er geen foutcodes)
Heeft de auto een tijdje stil gestaan dan start en loopt deze weer normaal.
Met enkel een losse auto hadden we het probleem niet.
Ik ben er nu echter ook achter gekomen dat na langer stationair draaien de motor ook uit valt. (na 10 tot 15 min stationair draaien)

Wat heeft de garage al gedaan:
We hadden een imitatie sleutel bij laten maken, deze zijn vervangen door originele sleutels.
Er is een software update uitgevoerd.

Wat heb ik zelf gedaan:
De auto tijdens het rijden uitgelezen via OBD, op het moment dat de motor uit valt is er geen rail druk meer en zie ik mijn Short term fuel trim omhoog schieten.
Aan de hand van deze meting heb ik 2 drukmeters ingebouwd (raildruk en opvoerdruk vanaf de tank) Hierna weer test gereden tot de auto stil viel. Toen de auto stil viel was er geen raildruk meer maar nog wel opvoerdruk vanaf de tank.
Na deze meting heb ik een scope aangesloten op de aansturing van het hogedruk brandstofpompje (suction control valve?) wat op de cilinderkop gemonteerd zit. Nogmaals test gereden. Op het moment dat de brandstofdruk op de rail weg valt zie ik op mijn scope dat de aansturing van het pompje steeds langer/meer wordt. De aansturing lijkt mij dus goed te werken. Dus ben ik over gegaan tot het vervangen van de hogedruk brandstofpomp.
Maar jullie raden het al, het probleem is nog niet verholpen!

Hier een video van mijn gratis obd app, bij ongeveer 1 min valt de auto stil, je ziet de raildruk weg vallen en de short therm fuel trim omhoog schieten:
Screen_Recording_20240412_200152_Torque.mp4
Mijn gevoel zegt dat het te maken heeft met de temperatuur van de motor. Het probleem is alleen aanwezig als de motor goed warm is, met een koude motor hebben we het probleem nog nooit gehad.

Ik zit nu zelf te denken aan een injector die open blijft staan, waardoor het brandstofpompje geen raildruk meer opgebouwd krijgt?

Ik zit nu zelf nog te denken aan een injector die open blijft staan bij een warme motor?

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij in de juiste richting sturen of mij evt voorzien van de juiste technische informatie?

m.v.g. Michael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 942
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Bericht door de mon »

Je kan mss de motorkap open laten staan bij dat stationair draaien en aanhangwagen. Als hij het niet meer heeft dan zal de benzine niet meer te warm worden(koken) zodat er luchtbellen ontstaan.
Maar je hebt ook nog aangezogen kleine luchtbellen (valse lucht) waardoor de benzine vlugger grotere luchtbellen gaat aanmaken bij warmte, de druk valt dan weg. Dit is dan wel te zien door het in een fles te laten spuiten(belletjes).
Een injector die blijft openstaan bij warmte kan ook.
Ik dacht dat er maar 1 pomp was, die in de tank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
michaelm
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2024 20:43
Actief als: particulier

Re: Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Bericht door michaelm »

Volgens mij heeft het oudere type van deze motor inderdaad maar 1 pomp in de brandstoftank (lage druk/indirecte injectie)
Onze motor is echter hoge druk injectie en heeft ook een hoge druk pomp op de kop gemonteerd zitten.
Het is ook een systeem zonder retour naar de tank.

Om de situatie nog te verduidelijken: zolang we aan het rijden zijn zal de auto niet stilvallen, alleen als er zich warmte onder de kap verzamelt bij stilstand of stationair draaien valt de motor stil.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 942
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Bericht door de mon »

Ooit gezien bij iemand die per ongeluk diesel getankt had, 'n beetje maar in zijn benzinetank. Dit geeft dan ook schuimvorming.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
michaelm
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2024 20:43
Actief als: particulier

Re: Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Bericht door michaelm »

Even een update:

Vandaag de auto opnieuw stil laten vallen. De raildruk was opnieuw helemaal weggevallen. Ik heb meteen (via mijn eerder aangesloten testaansluiting) de rail/injectoren afgeperst met 10 bar perslucht. De rail is 100% dicht. Ik kan hier dus denk ik uit afleiden dat de injectoren niet open blijven hangen.

Ook heb ik de aanvoer vanaf de brandstoftank in een glazen pot gehangen. Met de slang ondergedompeld in benzine zie ik hier geen lucht/schuim meekomen. Mooie heldere benzine komt er vanaf de tank.

Iemand nog een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 942
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Bericht door de mon »

Vapour lock of de benzine kookt door te warm. De luchtbellen verstoren de druk. Veel wordt afgekoeld door rijwind en de motor is dan nog eens goed ingepakt. Mss kan helpen de onderste bescherming onderaan te verwijderen zodat de warmte weg kan.
Maar had de auto dat in het begin van de aankoop ook.
Injectoren kunnen bij warmte wel gaan haperen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dadimi
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2021 15:03
Actief als: particulier

Re: Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Bericht door dadimi »

hey, mijn vriendin heeft het zelfde probleem met haar kangoo II 1.2tce van 2018. Zeer vervelend. De motor stopt ermee op onregelmatige tijdstippen, zelfs nog koud... hij geeft dan de melding 'defecte inspuiting' en 'stop', en start niet meer daarna. Enkel de batterij loskoppelen en dan na een dag of zo start hij weer, om na 5 à 10 minuten weer het zelfde mee te maken. We dachten misschien aan de brandstofpomp in de tank of het relais ervan... heb je al wat meer ontdekt ondertussen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 942
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Stilvallen Renault Kangoo II 1.2tce (benzine) 2016

Bericht door de mon »

Mss naast de kwestie, bij mijn dci(diesel) kroop het systeem ook vol lucht. Kleine belletjes die van 1 of meer slechte injectors in retour gaan en terug de hogedrukpomp in. Het systeem kruipt dan vol lucht.
Wellicht eens praten met een injector service, mss herkent men euvel daar(alhoewel het benzine is).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht