Afstelling motor

Plaats reactie

Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Afstelling motor

Bericht door HRS »

Help, de garage weet het niet meer....!
Hallo een ieder en vooral diegenen met verregaande technische kennis en ervaring. Heb 4weken geleden een Espace aangeschaft model IV 2.0 Bjr 2004 met 264000 km. Heb hem voor weinig kunnen kopen, omdat de nokkenasversteller vervangen moest worden en dus ook de distributie. En de grote beurt zat er ook aan te komen, kortom mats prijsje. Heb de auto na aanschaf eerst maar eens even geflusht en toen voorzien van nw 5w40 olie en filter. Ik stond al op de lijst bij de (onafhankelijke) garage en gisteren was het zover, de nok versteller en distributie set werden vervangen en ook het regelklep mechaniekje. Maar bij de eerste start check na de operatie, begon de ellende.... Het geheel ratelde nog net zo hard als voorheen. Afijn, de afstellingen werden weer (en tig keer daarna) bij langs gelopen. Conclusie van de garage was uiteindelijk dat krukas en nokkenassen niet in elkaars verlengde stonden. Na dit een halve krukastand vervroegd te hebben t.o.v. de nokkenassen klonk het iets beter. Bij een volle tand (maar dus eigenlijk totaal onlogische afstelling) vond er een wonder plaats. De motor snorde zoals hij nog nooit had gedaan.. verbazing alom, maar oké als dat het doet, why not? Echter na een proefrit van een paar honderd meter wat hoger in de toeren verdampte alle vreugde als benzine in de zon. Akelig geluid kwam uit de motor.. Tja en toen wisten ze het niet meer. Zwijgende blikken en zuchten vielen het motorblok ten deel. Vervolgens veel personeeldiscussie, wat ook niets opleverde. Wat ik er van begrijp is dat dus de nokkenas nu dus eigenlijk te vroeg staat ten opzichte van de krukas, wat dus gek genoeg een zacht spinnende motor opleverde (oh joy) maar waarmee dus niet gereden kon worden.... Kortom, iemand een idee??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

Een garage die 'een halve kruktand' zegt snapt er niks van, dat is onmogelijk namelijk. Het is een hele tand, of niks.

De krukas blokkeer pin wordt IN de krukas geschoven, die kan dus niets meer bewegen/draaien, en de nokkenassen worden met de lineaal geblokkeerd aan de bestuurders kant van de motor.
Het krukastandwiel freehwheelt over de krukas, een afwijking van timing is eigenlijk onmogelijk.

Wat héél zelden wel eens gebeurde, maar telkens gecontroleerd moet worden voor het vastzetten, is of de nieuwe versteller wel 'geblokkeerd' is. Vrijwel altijd was dat zo, maar niet altijd. De nieuwe versteller zet je handvast, en probeerde dan of je deze linksbof rechtsom kan draaien. Dat hoort dus niet te kunnen. Dan weer wat lossen, nieuwe riem erop, spannen en als laatste de bout van versteller correct aandraaien.

Kortom, ik denk dat ze iets niet juist op tijd hebben staan.

Laat ook de dempende krukas poulie mee vervangen! Die gaan heel vaak stuk met grote gevolgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

Hartelijk dank voor je korte en bondige uitleg Mechanic.

Dit was namelijk ook al min of meer mijn gedachte. Moet echter toegeven, dat ik op auto technisch gebied wel een eindje kan mee komen, maar toch een hobbyist ben ten opzichte van garage personeel. Desalniettemin had ik wel door dat er in hun beredenering en handelswijze, het iets moest zijn van een onjuiste wijze van aanpak van de timing. Ga morgen weer naar de garage, eens kijken of ze hier wat mee kunnen. Ik hou je op de hoogte.

Mvgrt,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

Ben er niet bij geweest dus kan niet uitsluiten natuurlijk.
Screenshot_20240417_105940_Chrome.jpg
Screenshot_20240417_105924_Chrome.jpg
Wanneer de procedure gevolgd wordt kan dit niet fout gaan.,.heb er héél veel vervangen zonder problemen.

De krukas blokkeer pin kan zoals op plaatje te zien is, in 'het verkeerde gaatje :fp:'. Dat scheelt heel weinig maar de motor staan dan incorrect op tijd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

Goedemorgen Mechanic,

Nooit gedacht dat ik jou met jouw reputatie nog ook een tip aan de hand kan doen :D Ik heb de desbetreffende tekeningen namelijk al gedownload ergens uit de krochten van jawel, renaultforum.nl :wink: Daar staan de complete nederlandstalige werkplaatshanboeken van Renault Nederland. Ik wist niet hoe snel ik ze moest downloaden, want dat scheelt een hoop gevraag en uitzoeken...alhoewel. Deze en jouw aanbevelingen neem ik vanmiddag mee naar de garage. Maar alsnog heel erg bedankt voor je zeer hulpvaardige inzet dat doet zo wie zo al goed onder deze omstandigheden! En zoals gezegd, ik hou je op de hoogte.

*Weet eerlijk gezegd, niet eens meer waar ik ze gevonden heb op het forum, ik was als nw lid wat aan het browsen door het forum en struikelde er toen over. Zal dit nog wel even weer opzoeken, en aan je doorgeven. Als je het dan al niet hebt :)

Mvgrt,
Renesp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

Haha mooi!

Deze plaatjes zijn van een oudere/andere 2.0 16v want waterpomp bij multiriem, maar gaat om het idee..
Het kan dus vrijwel niet fout, mits correct handelen, en de juiste spullen gebruiken.

Kan zomaar zijn dat de versteller niet geblokkeerd was, dan past de lineaal wel maar is de afstelling toch fout.
Wel eens vaker aan de hand gehad.

Eventueel bougie cilinder 1 (transmissie zijde) eruit en met schroevendraaier cilinder op bdp zetten ( bovenste dode punt), dan is men zeker dat de pin in het juiste 'gaatje' zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

:shock: Al gevonden dus....
Maar dan direct even een vraag, mijn Espace is van Juni 2004 komt deze dan niet overeen met die op de tekening? Had wel gelezen dat het tekeningen waren van een iets ouder type, maar doordat ze zo dicht op elkaar zitten (Bjr) zag ik als hobby technicus dus waarschijnlijk iets over het hoofd? :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

Een beetje late reactie, maar afijn :wink:
Ben er net weer weer van de wekelijkse repetitie. Even de garage problemen geparkeerd en lekker alles van me afgespeeld met de bluesharp vol in overdrive, morgen weer een dag. Maar ik zou je op de hoogte houden, dus bij deze. Vanmiddag een gesprek gehad met de garage, omtrent het probleem met de Espace zoals eerder beschreven. Gelukkig is het gesprek in die zin positief geëindigd, dat er in ieder geval nog verder naar gekeken wordt. En dit niet in de laatste plaats n.a.v. jouw aandachtig gelezen aanbevelingen. Als dat niet werkt, zo was dan de vraag, of ik in een hoek van de garage op hun aanwijzingen de bovenkant van de kop wou demonteren zodat er een blik op de nokkenassen geworpen kon worden. Deze worden namelijk door het garagepersoneel van het begin aan al niet vertrouwd. :think:

Helaas is er vanuit de garage waar ik hem gekocht heb niets bekend over het onderhoud verleden en eventueel eerder gesleutel hieraan bij de vorige riemwissel 45000 km geleden. Mochten de nokkenassen oké zijn, dan konden ze deze in ieder geval weer op de juiste manier monteren. Om dan vanuit die positie alles volgens het boekje weer in elkaar te zetten, en waarbij dan hopelijk het probleem verholpen is. Zelf sleutelen vind ik niet erg en het kost dan ook niets extra en hoef alleen de extra opbouwtijd te betalen over de vooraf afgesproken klusprijs. Deze had ik afgesproken op €600,- inclusief distributieset met waterpomp en nokkenasversteller. Kortom, als daar plm €150,- over heen komt voor het verder bekijken van en opnieuw monteren van alles, denk ik dat gezien de prijzen voor het oplossen van soortgelijke problemen met ongeveer de zelfde onderdelen in soortgelijke situaties, ik er toch nog redelijk mee wegkom. Tenminste..... als :pray: Dus, fingers crossed en ik hoop van ganser harte dat ik jullie vrijdagavond goed bericht kan sturen. :clap:

Mvgrt, :Sleep:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

De distributieriem afstel procedure scheelt niet met de oudere motor van het plaatje, enkel de 2.0 turbo heeft een wat andere manier van doen.

Ik zie geen rede waarom de nokkenassen bekeken moeten worden, en waarom het dan wel zou lukken om ze juist op tijd te stellen. Het is niet heel veel werk als de riem er toch af ligt, dat scheelt, maar lijkt me zinloos en enkel kans op meer ellende.

Er is dus nog een speciaal stukje blokkeer gereedschap nodig om.de versteller extra te blokkeren aan de riem kant van de motor. Maar dat zal de garage wel hebben gebruikt (denk het niet).

De inkepingen achter de nokkenas keerringen aan de bestuurderszijde van de motor moeten dus onder de lijn van het klepdeksel liggen.

Nouja, ik ben heel benieuwd! Heb dit nog nooit meegemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

Nou, morgen een spannende dag,
Er wordt nogmaals verdergaand naar mijn Espace gekeken.. :think: Maar als dat niks oplevert, tja dan is het tijd voor plan B, zou mooi zijn als ik er tenminste een had, maar heb ik niet. Behalve misschien een compleet andere kop? Afijn, we gaan het zien.. het weekend gelukkig in of :discuss: :Gun: Vive le Espace!

Grt,
RenEsp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

De auto is rijdend binnen gebracht, en zal toch op zijn minst in dezelfde staat of beter naar buiten moeten?

Wordt er cilinderkop schade verwacht dan, door foutieve afstelling? Zouden de zuigers de kleppen geraakt hebben? Dan is er geen compressie meer, een lektest of compressietest geeft uitsluitsel.

De nokkenas kan weinig aan mis zelf.

Heb sterk het gevoel dat je genaaid word, maar ik hoop op een positieve uitkomst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

Nou was ik eens weer, :wink:

:fp: Zucht... Heb bijna de puf en moed niet meer om nog wat te typen. Afijn ik probeer het laaaange verhaal kort te houden (gaat toch niet). Afgelopen vrijdag zou het de dag worden dat we met een smile de poort van het garage terrein zouden afrijden, maar NOT dus. Wel enige discussie gehad na eindeloos wachten, maar wat je vanwege de afhankelijkheid van, ook weer niet te scherp kunt stellen...Kortom, Espaceloos weekend en we zouden Maandag verder kijken. Goed, vanochtend dus om acht uur bij de garage. Het leek even weer dezelfde kant op te gaan als de week ervoor, en toen ben ik dan toch maar even van leer getrokken. Dat maakte gelukkig wel enige indruk, zelfs genoeg om de garage-eigenaar op bijna wanhopige toon te laten roepen nou dan maar even volgens zijn adviezen. Mijn adviezen beslaan grotendeels wat Mechanic en andere forum leden aanvullend gezegd hebben plus wat eigen bevindingen opgeduikeld uit de krochten van het internet, en vaak bevestigend van aard. Desalniettemin. Deze had ik gebundeld (zonder naam toenaam en of data) plus de Nederlandstalige werkplaatshandleiding, gevonden op het forum. Hier heb ik sinds vorige week dinsdag meerdere malen uit voorgelezen (Er was eens..) en geciteerd maar dat leek steeds tegen dovemansoren. Tot vandaag, and gues what :dance: Hemeltje lief hoe moeilijk kan het zijn, als ik toch zelf maar een brug en wat extra gereedschap had... . En.. de Espace liep als een zonnetje :thumb: Monteur verrast, garagehouder wat verbluft en zuur lachend. Tijdens de zowaar aangeboden koffie, natuurlijk in bedekte termen nog wel even mijn gram gehaald uiteraard. Stille zure glimlach viel mij ten deel. Afijn, vervolgens mijn dolblije mevrouw opgehaald en de Espace richting mijn swiegermutti gedirigeerd 30 km verderop en dus mooi ritje.Wat een heerlijke rit, eindelijk Espace genot van de bovenste plank. De hele weg beiden met een enorme smile op ons gezicht en de Espace zowaar zoemend als 'nou vooruit dan, bijna, nieuw. En dit tot wij voldaan bij schoonmoeder al zwaaiend voor de deur de parkeerplaats opreden....en onze Espace abrupt afsloeg. :?: Goed even opnieuw starten dan... plus nog een keer of tig tig, ondertussen met driekwart van de auto op de parkeerplaats en de kont nog net op de straat :Gun: :Gun: :Gun: :Gun: :Gun: Een uurtje later inmiddels net weer iets gekalmeerd al mokkend plaatsgenomen op de zetel van een enorme afsleep truck. De Espace er wat droef achter bungelend heb hem nog wel even gerustellend toegesproken dat hij er ook niets aan kon doen. Gelukkig pechhulp verzekerd. En toen de aankomst bij de garage :twisted: Zal het jullie besparen wat ik toen gezegd heb, en nee alles wel (redelijk) binnen het fatsoenlijke maar o.a. op onkunde toegespitst zullen we maar zeggen. De hedendaagse woke gemeenschap had mij denk ik wel nationaal in de ban gedaan. Maar afijn, vervolgens i.v.m. de garage drukte toch zelf ook maar vast wat gereedschap ter hand genomen om even later met monteur tot de conclusie te komen dat op een of andere manier de boel weer off time was geschoven. Had bij voornoemde papieren zelfs nog een overzichtslijstje gedaan met de aantrekkoppel waarden,.. :roll: but why bother... Nou voor nu even, je raad het al, morgen vroeg weer op en naar de garage!! U hoort weer :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

Het is bijna een sprookje als ik het zo weer lees, krijg bijna kriebels!

Moet eerlijk zeggen dat ik 100en riemwissels gedaan heb zonder een keer van dit soort 'afstel problemen'.
Maar het is dus duidelijk dat het probleem in de op tijd zetting van de garage zat, HOE DAN!?

Hopelijk niet de dempende krukas poulie defect, multiriem eraf en tussen de distributieriem gekomen. Dat gebeurde heel vaak, vandaar het advies van het vervangen.
Evenals het onzorgvuldig terugplaatsen van het bovenste riemdeksel waardoor de felsrand van uitlaat nokkenastandwiel kan breken.
Bij problemen raakt de zuiger de klep en is het over en uit.
Maar vertrouwen is goed, controleren is beter.

Krukaspoulie bout 40nm en vervolgens 110graden, bout van versteller 100nm.
Voel je vrij vragen te stellen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1417
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Afstelling motor

Bericht door Pepone »

Je hebt het steeds over “de garage”.
Ik vraag mij dan af is dit een officiële Renaultgarage?

Misschien is het tijd om daar eens langs te gaan en een second opinion te vragen.

Mechanic heeft ook al zijn twijfels geuit zag ik.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

Hallo,

Tja het is geen renault garage maar een onafhankelijke zoals dat dan heet. Werkt niet met alle benodigde blokkeer gereedschappen volgens mij, heb alleen ieder keer de 1509- liniaal voorbij zien komen. Op mijn vraag afgelopen vrijdag waarom die van distributiezijde niet gebruikt werd.... Zijn we bij andere renaults 1.6- 1.8- en 2.0 hier ook nooit nodig geweest..? Gisteren heeft de chauffeur van de afsleepdienst de obd er nog even aangehangen. Deze gaf eerst aan dat er een regel/ontluchtingsklep? van de benzinetoevoer de schuldige was. Maar bij garage aangekomen hebben we met hetzelfde antwoord van hun obd apparaat uiteindelijk moeten constateren dat het zwarte pompje rechtsvoor onder het prima deed, want monteur zat onder de benzine toen ik hem startte. Ook de vonk sterkte nog even bekeken en dat was ook goed. Filter er af gehad en proberen te starten met startspray om te kijken of hij uberhaupt een poging tot aanslaan wou doen. Helaas. Heb dus net als zij, de indruk dat e.e.a. toch weer off time staat. Dus ja, aantrekkoppel probleem wat natuurlijk kan, en dus afstel procedure weer bij langs lopen.. Nokkenasversteller is volgens hen wel vast geklikt.. Ben er ook achter gekomen dat er in de probleem conversatie er door veel mensen het krukastandwiel vaak krukaspoelie benoemd wordt. Werkplaathandboek editie 2005 van Renault wat ik gedownload heb van het forum, is daar ook niet echt lekker duidelijk in. Daar wordt geadviseerd om de krukaspoelie indien nodig altijd te vervangen door eentje met spie. Desgevraagd aan renault dealer vanochtend, kreeg ik te horen dat deze aanbeveling waarschijnlijk ooit wel was uitgegaan maar door niemand gebruikt werd. Heel renault rijdend nederland had volgens hen bij vervanging altijd weer een spieloos exemplaar gekregen als deze al vervangen werd bij een distributiewissel simpel omdat bij bestellingen men vanuit renault nederland, deze spieloze exemplaren bleef leveren. Ik sta nu op het punt van opgeven, we waren na het eureka moment van gisteren zo dichtbij maar met deze antwoorden van een dealer erbij weet ik het als auto hobby leek ook even niet meer. Kreeg vanochtend telefoon van de garage dat dat spie verhaal van mij dus niet klopte en dus niks met het verlopen te maken kon hebben, waarop ik zei dat dat dan nog niks afdeed aan een juist aantrekkoppel. Afijn, morgen of zo wordt er weer naar ''gekeken''

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

Het kan alsnog van alles zijn..

Even terugkomend op het spie verhaal, de 2.0 16v zònder turbo heeft een krukastandwiel wat spieloos is, en de variant mèt turbo een waar wel een spie in zit.
Zoals ik al noemde heeft die andere procedure van riemwissel.
Bij jullie auto is het zo dat wanneer je de distributieriem spant, de spanning verdeeld wordt doordat het krukastandwiel kan 'vrijlopen'.
Bij de variant met turbo en dus spie, dienen beide nokkenastanswiel moeren losgezet te worden zodat de roemspanninf dan juist verdeeld wordt.
Kortom, jullie auto hoeft geen krukastandwiel met spie te hebben!

Het extra benodigde gereedschap om te nokkenassen tegen te houden aan de riemzijde is ervoor omdat wanneer je enkel de lineaal aan de andere kant gebruikt en de nokkenassen vast zet deze in theorie kunnen breken.

Ik vermoed dat de garage de krukaspin niet gebruikt heeft en enkel een merkteken gezet heeft op het krukastandwiel.
Als dat zo is is dat heel dom, want die kan dus freewheelen.

De garage heeft er elk geval totaal geen kaas van gegeten, de genoemde 1.6 16v heeft ook extra gereedschap om te blokkeren!

Heb vorige week bij een ford 1.4 16v de riemset vervangen, heb daar al het juiste gereedschap voor gekocht om het goed te doen...

Ben bijna geneigd te komen helpen...

Toegevoegd in 2 minuten 21 secondes:
Screenshot_20240423_133157_Chrome.jpg
Ziehier aan de linkerkant voor de andere motorisering het gereedschap.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

Moi,
Sorry dat ik het zeg, maar jouw hulp had ik vorige week al wel kunnen gebruiken.Het is namelijk RIP Espace. Drie cilinders geven geen streep compressie meer.. Tja gisteren nog een mooi moment gehad waar we zo hard voor hadden gespaard, en dat was het dan. Ik ben weggelopen uit de garage en naar huis gegaan en mijn mevrouw het kloten nieuws verteld. Goed wat nu nog volgt is de Espace naar de sloop brengen en het getouwtrek om de centen €845,- inclsf onderdelen maar liefst voor gepruts. En dat voor een auto die je brengt voor een simpele wissel van een nokkenasversteller en de distributie. Hoe moeilijk kan het zijn, nou klaarblijkelijk heel erg moeilijk dus. De auto gaf vanmiddag nog wel de startgeluiden zoals gewoon, maar na het diverse malen verstellen van de krukaspoelie en zoeken naar bdp, was dat geluid ineens weg. Toen voelde ik al nattigheid de auto werd naar binnen gedrukt de brug op en de compressie meter van stal gehaald. Maar hoe dan ook, heb er even geen woorden meer voor. Dank voor al jullie goed bedoelde adviezen met name die van Mechanic, en wie weet laat ik nog weer eens van mij horen i.v.m. de aanschaf van een fransoos. Heb er vele gehad dus die liefde gaat niet over en bovendien lag het ook niet aan de Espace maar aan de incompetentie van de garage.

Bon voyage, allemaal

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

Heb geen idee in welke regio je zit ook, een riempje vervangen gaat nog wel maar een motor 'revisie' is wat anders voor de deur.

Een heel triest verhaal dit, wat niet zonder gevolgen kan blijven lijkt me. Bel eens juridisch loket/rechtsbijstand. Auto rijdend gebracht, en met hulp van jezelf stuk terug gekregen.

Je zou kunnen opteren om de garage in coulance een gebruikte cilinderkop te laten monteren, dat is de eenvoudigste weg om deze motor weer werkend te krijgen.
Immers is de oorzaak bekend, de zuigers hebben de kleppen geraakt en er zijn er rustig een aantal krom.
Maar ik denk dat je deze garage je billen nog niet kunt laten afvegen.

Toegevoegd in 2 uren 50 minuten 37 secondes:
Nog wat dan, teruglezend.

Bij de 2.0 turbo kun je de krukasbout losdraaien zonder dat de timing verspringt want spie in krukastandwiel, daar zou de garage dus gelijk in hebben.
De niet turbo variant kan dat dus niet want geen spie en bij het losdraaien van de krukasbout kan de timing dus veranderen.
De garage kan hier een denkfout hebben gemaakt, dat gebeurde vroeger bij de dealer ook wel eens door een niet oplettende monteur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

Nou, nog even een reactie voor het slapen gaan,
Ik bedacht mij zo straks ook dat direct afscheid nemen van het forum misschien ook wat voorbarig is. Want er kunnen nog wat scenario's de revue passeren, om te trachten de Espace te behouden. En een andere auto die er wel weer snel moet komen kost ook weer de nodige pecunia die al voor een deel in de Espace ziten. Even tussendoor ik ben woonachtig in de regio Groningen.Ik zal toch eerst weer met de garage om de tafel moeten gaan zitten om te kijken of/en hoe zij mij eventueel willen compenseren financieel of technisch. Technisch heb ik geen vertrouwen meer in. Bovendien weet ik niet hoe erg de zuigers er aan toe zijn, want kromme kleppen is een ding maar de zuigers kunnen ook beschadigd zijn en dat betekent dat ik hen de kop moet laten demonteren waar dan weer nieuwe kosten voor berekend worden helemaal als ze mij financieel zouden compenseren. Het juridische traject bewandelen is een tijd rovende zaak waarbij er voorlopig helemaal niks aan de Espace gebeurt plus dat ik dan tijdelijk ander vervoer moet hebben, en dat zit er bijna niet meer in. Althans ik kan er ook geen grote bedragen meer achteraan blijven gooien. Een een gedemonteerde sloop kop is ook best nog wel prijzig, en de meesten moeten ook nog weer deels opgebouwd worden. Sommige worden namelijk aangeboden zonder de nokkenassen en ander klein spul. Nou zit er in Groningen stad een sloperij van Franse auto's die ook rep en onderhoud doet aan allerlei auto's maar dus ook vooral franse. Ik wil hem morgen eens vragen wat of hij een kop heeft en deze wil monteren. Maar waar ik dit ook laat doen, eigenlijk zou ik eerst middels een camera inspectie moeten weten of dat allemaal zin heeft voor dat ik dat als compensatie voorstel in de strijd kan gooien. En met een Espace die nu niet meer op eigen kracht ergens kan komen, tja.. Wie moet dat onderzoekje dan doen....inderdaad. Kortom veel stof om over na te denken van het caliber waar het een het ander weer uitsluit en in dit geval geen voordeel is. Afijn, eerst maar eens kijken wat en of ze überhaupt een voorstel doen. Hou jullie dan nog wel even op de hoogte komende tijd. Groet'n uut Grunn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HRS
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2024 23:09
Actief als: particulier

Re: Afstelling motor

Bericht door HRS »

:| Eind goed - redelijk goed,

Tegen alle verwachting in, na vanochtend met wat telefonisch vuurwerk, vanmiddag uitgenodigd om langs te komen voor een gesprek over de stand van zaken aangaande de Espace. Heb het gestrekte been iets bij moeten buigen, maar na een uurtje steggelen toch tot een compromis gekomen. Rekening door garage verscheurd, en een wel redelijke financiele compensatie. Bestaande uit pecunia en alleen automateriaal kosten bij eerst volgende grote beurt en/of extra werkzaamheden aan de toekomstige nieuwe voiture. En ja ik weet het als je de poot stijf houd en als je dit en dat (u weet wel verjaardag praat cq aan de toog praat en passant de wereld problematiek er bij mee opgelost) Maar hoe druk je uiteindelijk de gevoelswaarde uit in pecunia waar overigens geen enkele garage (en terecht) rekening mee hoeft te houden. Wat menselijkheid is vaak al heel wat in zulke situaties en die heb ik eerlijk gezegd dan wel in een redelijke mate ervaren. Kortom, helaas einde Espace, maar vrouwlief en ik zijn het er wel over eens als zich nog eens weer een kans voor doet... mits de pecunia dan ook mee zit. Ben helaas maar als zovelen in soortgelijke situaties, natuurlijk wel diegene die uiteindelijk het meeste water bij de wijn moest doen. Maar wel met het gevoel van niet te veel.Maar in de meeste soortgelijke situaties sta je dan vaak ook al met 1-0 achter. Alleen al de tijdsdruk van het autoloos zijn en niet iedere keer een auto van anderen wilt lenen is al best wel een druk factor. En dan zitten wij nog maar net zonder, en nu al tig dingen moeten verzetten en afzeggen. Afijn, nu met toch wel een beetje au in de ziel, opnieuw op zoek naar een andere auto. Mocht het een fransoos worden dan meld ik mij wel weer, maar hopelijk dan niet meer met dit soort problematiek. Bedankt nogmaals voor de ondersteuning :clap: , en wie weet, tot ziens...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16045
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstelling motor

Bericht door mechanic »

Een soort van eind goed bijna al goed dus..
Zullen zelf ook wel weten dat de fout bii hen ligt.

Gelukkig staan er meer dan genoeg espace modellen te koop! Maar, niks zo duur als een goedkope bmw geldt ook voor dit model espace!

Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht