Bokkende koppeling bij koude motor

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie

Topic author
CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Bokkende koppeling bij koude motor

Bericht door CapturIvoire »

Onze Captur 0.9 TCE doet het verder prima hoor. Na bijna 8 jaar rijden nog geen enkel probleem mee gehad.
Maar 1 ding moet met toch van het hart. Als ik met koude motor optrek in de eerste versnelling lijkt de koppeling te schokken. Het is net alsof je over een wasbordje rijdt. Dit gebeurt daarna nog een keer maar als de motor eenmaal op temperatuur is doet dit schokken zich niet meer voor. Het is echt alleen bij koude motor en hoe ik ook weg rijdt vanuit de eerste versnelling, met veel of weinig gas, het helpt niets. De auto komt schokkend in beweging en ligt naar mijn mening echt in de koppeling.
Wat kan dit fenomeen veroorzaken? Iemand hier met dezelfde ervaring met de 0.9 TCE motor?
Ik denk zelf aan iets van vocht op de koppelingsplaat na een nachtje stil te hebben gestaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Bokkende koppeling bij koude motor

Bericht door Renault47 »

ik herken dit verschijnsel wel bij mijn Captur 0.9, vooral als ik de vorige dag een lange rit heb gemaakt. Met één van mijn vorige renaults heb ik dat ook gehad en de diagnose was toen een vettige aanslag op de koppelingsplaat door een iets lekkende keerring van de krukas. Het advies was om de aanslag te verwijderen door de koppeling bij stilstand en op de handrem met flink wat gasgeven te laten slippen. Het is een beetje een paardenmiddel maar soms ben je weer een tijdje van het bokken af.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Bokkende koppeling bij koude motor

Bericht door CapturIvoire »

Ja, dat met de handrem erop flink wat gasgeven en de koppeling laten slippen lijkt mij inderdaad een paardenmiddel. Lijkt me ook niet goed voor de levensduur van de koppeling.
Ik vraag me echter af of die vettige aanslag op de koppelingsplaat door een lekkende krukaskeerring nu al van toepassing kan zijn op onze Captur. De auto heeft namelijk amper 34.000km gereden in al die jaren.
Een soortelijk fenomeen hebben we al eens eerder gehad bij een Opel Corsa D 1.4 die nog geen 40.000km had gelopen. Onze vorige Peugeot 208 1.2 had er geen enkele last van. Ook niet toen de km's opliepen. Verder probeer ik altijd zo netjes mogelijk te koppelen en te schakelen en de koppeling zo min mogelijk te laten slippen. We zijn echt wel zuinig op onze auto. Wordt ook altijd minimaal 98 octaan mee getankt bijvoorbeeld.

Onnodige citaten verwijderd.

Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u hieronder bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven.
Of met de knop "Plaats reactie". Moderator

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Bokkende koppeling bij koude motor

Bericht door Renault47 »

het is een paardenmiddel maar je zou het ook eenmalig moeten doen. Als het niet helpt er niet mee door blijven gaan. Mijn Captur heeft nu 56000 gelopen maar had het verschijnsel heel af en toe al rond de 40000. De enige keren dat ik echt de koppeling moet laten slippen is bijvoorbeeld op een helling in een parkeergarage om vanuit stand weg te komen.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16052
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bokkende koppeling bij koude motor

Bericht door mechanic »

Pas na demontage is er uitsluitsel te geven helaas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Bokkende koppeling bij koude motor

Bericht door CapturIvoire »

Ja, maar om nu de hele boel uit elkaar te halen en zelfs de koppeling te laten vervangen bij zo'n lage km.stand lijkt mij best een grote en kostbare ingreep.
Bovendien, na 2 keer optrekken vanuit stilstand is het verschijnsel van het bokken geheel verdwenen en komt ook niet meer terug.
Verder schakelt en koppelt de Captur prima en de koppeling grijpt netjes in het midden aan. Eigenlijk rijdt de hele Captur gewoon bijzonder prettig en wij zijn erg tevreden over de betrouwbaarheid en kwaliteit van deze auto.
Dus, wat is dan wijsheid....?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16052
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bokkende koppeling bij koude motor

Bericht door mechanic »

Kocht mijn autootje met 29dkm met een versleten koppeling, tellerstand zegt niet zoveel.

Als het alleen in de ochtend is zou ik er ook niks aan doen, maar om iets zinnigs te zeggen zal de boel eerst los moeten.
Het draait waarschijnlijk uit op een nieuwe koppeling als je het opgelost wil hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht