Uw nieuwe Renault heeft al heel wat kilometers achter de kiezen
Renault heeft tot streven om zo neutraal mogelijk te rijden. Dat streven komt niet alleen tot uiting in de ontwikkeling van elektrisch aangedreven voertuigen, ook het hergebruik van grondstoffen is een punt waarvan Renault een item maakt, alsmede het recycle vriendelijk maken van auto’s door in elke stap van de ontwerpfase een recyclingspecialist in te schakelen.
Renault is één van de vijf oprichters van de Ellen MacArthur Foundation, een groep met als missie om de overgang naar een circulaire economie te versnellen. Renault wilt dit bewerkstelligen door de circulaire economie te integreren in zijn gehele bedrijfsvoering.
Op dit moment bestaat circa 20% van de nieuwprijs van een auto door het gebruik van onbewerkte stoffen. Een percentage wat gedoemd is om op te lopen in verband met toenemende schaarste van grondstoffen. Het uiteindelijk te verkopen product kan daarmee eenvoudigweg te duur worden, nog los gezien van de leveringszekerheid.
Nu is men bij Renault al niet snel van het ‘weggooien’ van nog te herstellen onderdelen. Is de motor of versnellingsbak van uw Renault defect, dan krijgt u vaak de keuze uit een 30 tot 50% goedkoper te leveren, goed gereviseerde motor of versnellingsbak, compleet met garantie. Uw oude motor of versnellingsbak zal (indien geschikt bevonden) weer dienen voor een ‘nieuwe’ donor en zijn weg vinden naar de daarvoor gebouwde fabriek in Choisy-le-Roi.
Wanneer men denkt aan recyclen, denkt men meestal in eerste instantie aan grondstoffen zoals ijzer, staal, koper en glas. Kunststoffen zoals plastic blijven echter een uitdaging. Doel van Renault is om in 2016 33% van alle grondstoffen voor nieuwe auto’s uit recycling te halen.
Naast besparing van de grondstoffen, bespaart men door refurbishing ook op de productie en vorming van de grondstoffen. Ten opzichte van nieuwe onderdelen kan men denken aan besparingen die oplopen tot 80% voor energie, water en chemicaliën. Zo’n 48% is te refurbishen, de rest heeft helaas te veel slijtage.
Een ander punt is om zo weinig mogelijk verschillende materiaalsoorten toe te passen in een nieuw design, zodat de demontage en sorteerproces van gebruikte wagens eenvoudiger en efficiënter kan.
Op dit moment bestaan nieuwe Renault’s uit 30% hergebruikte of anders gerecyclede materialen, een aandeel wat ze bij Renault de komende jaren nog willen vergroten. Bijzonder trots is men bij Renault om het hergebruik van het in de auto gebruikte koper.